Varför behövs fler män i förskolan? - En kvalitativ studie rörande uppfattningar kring manliga förskollärare.
Abstract
SYFTE
Syftet med denna undersökning är att undersöka uppfattningar hos sex förskollärare kring behovet
av manliga förskollärare i förskolan. I arbetet undersöks även vilka anledningar dessa förskollärare
ser kan påverka män i deras yrkesval och vilka orsaker som gör att förskolläraryrket är
kvinnodominerat. Målet med undersökningen är även att utröna hur samhälleliga diskurser kring
genus bidrar till att forma den manliga förskollärarrollen.
METOD
Den teoretiska förankringen i arbetet ligger i teorier kring hur genus och maskulinitet formas utifrån
normer och förväntningar. I arbetet används också stöd från tidigare forskning och statliga
utredningar för att visa på uppfattningar kring behovet av manliga förskollärare och hur den
manliga förskollärarrollen utformas.
I arbetet har en kvalitativ undersökningsmetod använts där materialet för analys har varit
intervjusvar från respondentintervjuer med sex förskollärare använts.
RESULTAT
I resultatet av undersökningen framgår att fokuset på könstillhörigheten hos förskollärare är mer
framträdande vid talet om manliga förskollärare än kvinnliga förskollärare. Detta kan medföra att
den manliga förskollärarrollen innehar dubbla uppdrag. Dels att fungera som förskollärare med allt
vad det innebär men även att fungera som representant för manlighet och maskulinitet på förskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Keywords
förskola
maskuliniteter
genus
män
normer
Language
sv