• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför behövs fler män i förskolan? - En kvalitativ studie rörande uppfattningar kring manliga förskollärare.

Abstract
SYFTE Syftet med denna undersökning är att undersöka uppfattningar hos sex förskollärare kring behovet av manliga förskollärare i förskolan. I arbetet undersöks även vilka anledningar dessa förskollärare ser kan påverka män i deras yrkesval och vilka orsaker som gör att förskolläraryrket är kvinnodominerat. Målet med undersökningen är även att utröna hur samhälleliga diskurser kring genus bidrar till att forma den manliga förskollärarrollen. METOD Den teoretiska förankringen i arbetet ligger i teorier kring hur genus och maskulinitet formas utifrån normer och förväntningar. I arbetet används också stöd från tidigare forskning och statliga utredningar för att visa på uppfattningar kring behovet av manliga förskollärare och hur den manliga förskollärarrollen utformas. I arbetet har en kvalitativ undersökningsmetod använts där materialet för analys har varit intervjusvar från respondentintervjuer med sex förskollärare använts. RESULTAT I resultatet av undersökningen framgår att fokuset på könstillhörigheten hos förskollärare är mer framträdande vid talet om manliga förskollärare än kvinnliga förskollärare. Detta kan medföra att den manliga förskollärarrollen innehar dubbla uppdrag. Dels att fungera som förskollärare med allt vad det innebär men även att fungera som representant för manlighet och maskulinitet på förskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29803
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29803_1.pdf (192.0Kb)
Date
2012
Keywords
förskola
maskuliniteter
genus
män
normer
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV