Att närma sig Afrika – hur man kan skapa en nyanserad bild i klassrummet
Abstract
Sammanfattning
Bilden som ges av Afrika i skolan och i media är inte så mångsidig som den kunde vara. Syftet med denna uppsats
är att visa att man genom ämnesöverskridande projektarbete på ett samhällvetenskapligt program kan ge en
nyanserad och rättvis bild av Afrika. Projektarbetet behandlar olika begrepp och delar i samråd med läraren trots
att eleven ges stort eget ansvar där källkritisk analys ingår. Bedömningen av detta projektarbete sker bäst genom
självreflektion samt muntlig framställning. Metoden för att nå detta svar har varit genom att studera litteratur och
nyhetsartiklar i jämförelse med kursplanerna för de berörda ämnena; engelska, religion, historia, geografi,
samhällskunskap och svenska. Material som använts för att nå resultatet är litteratur om afrikabilden,
självreflektion och projektarbete som använts vid analys av de olika kursplanerna. Resultatet visar att det är
möjligt att ge en nyanserad bild av Afrika genom ämnesöverskridande projektarbete eftersom elevernas olika
uppfattningar om vad som är viktigt och riktigt kompletterar varandra och ökar lärandenivån. Genom att använda
och utnyttja den enorma mängd information som idag enkelt finns att tillgå kan eleverna granska, jämföra och
analysera material för att få fler svar på en fråga än de som ges i läroboken. För läraryrket är detta viktigt eftersom
man som lärare har ett stort ansvar att förmedla sanningen. Att lärare får arbeta ämnesöverskridande är även
utvecklande, nyttigt och kanske roligt även för dem. Att få del av andra lärares arbete och andra ämnens kursmål
är bara positivt för att skapa ett samband även för lärarnas arbete och egna ämnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Rangmar, Stina
Keywords
Afrika
nyanserad
media
skola
samhällsprogramme
Language
sv