• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att närma sig Afrika – hur man kan skapa en nyanserad bild i klassrummet

Sammanfattning
Sammanfattning Bilden som ges av Afrika i skolan och i media är inte så mångsidig som den kunde vara. Syftet med denna uppsats är att visa att man genom ämnesöverskridande projektarbete på ett samhällvetenskapligt program kan ge en nyanserad och rättvis bild av Afrika. Projektarbetet behandlar olika begrepp och delar i samråd med läraren trots att eleven ges stort eget ansvar där källkritisk analys ingår. Bedömningen av detta projektarbete sker bäst genom självreflektion samt muntlig framställning. Metoden för att nå detta svar har varit genom att studera litteratur och nyhetsartiklar i jämförelse med kursplanerna för de berörda ämnena; engelska, religion, historia, geografi, samhällskunskap och svenska. Material som använts för att nå resultatet är litteratur om afrikabilden, självreflektion och projektarbete som använts vid analys av de olika kursplanerna. Resultatet visar att det är möjligt att ge en nyanserad bild av Afrika genom ämnesöverskridande projektarbete eftersom elevernas olika uppfattningar om vad som är viktigt och riktigt kompletterar varandra och ökar lärandenivån. Genom att använda och utnyttja den enorma mängd information som idag enkelt finns att tillgå kan eleverna granska, jämföra och analysera material för att få fler svar på en fråga än de som ges i läroboken. För läraryrket är detta viktigt eftersom man som lärare har ett stort ansvar att förmedla sanningen. Att lärare får arbeta ämnesöverskridande är även utvecklande, nyttigt och kanske roligt även för dem. Att få del av andra lärares arbete och andra ämnens kursmål är bara positivt för att skapa ett samband även för lärarnas arbete och egna ämnen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29804
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29804_1.pdf (178.9Kb)
Datum
2012
Författare
Rangmar, Stina
Nyckelord
Afrika
nyanserad
media
skola
samhällsprogramme
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV