• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Meditation och stresshantering i skolans värld

Abstract
Elever i dagens i skola är stressade. Kraven att ständigt vara alerta och behovet av elektronisk stimulans ger få tillfällen för den till lärandet nödvändiga tystnaden och reflektionen. Denna studie utgår från en problematisering av denna brist hos skolan. Stressen som orsakas av skolan drabbar elever och skolmiljö, men också hemmiljö, vilken är den kontext som ytterst hanterar elevernas stress. Ett omvänt scenario där skolan ansvarade för brister i hemmet skulle vara otänkbart. Skolor runt om i landet ger elever få verktyg för hantering av stressen. Denna studie uppmärksammar ett intressant fall där den gymnasiala tillvalskursen Stresshantering & Meditation strävar efter att medvetandegöra elevernas upplevelser av stress och meditation. Studiens syfte var att analysera och beskriva hur kursen implementerats. Frågeställningarna berörde implementering som läraren som subjekt i interaktion respektive kursen som objekt i process och lyder: Hur påverkar lärarens hållning kursens innehåll? Samt: Hur har kursen förändrats sedan starten 2006? Analysen med triangulering av kvalitativa tidslinjeintervjuer, klassrumsskisser, samt observationer visar att läraren tenderar att arbeta med ett transformativt lärande för att nå studieresultat hos eleverna. Vid kursens födelse år 2006 dominerades kursen av informativt lärande, vilket över tid ersattes av transformativt lärande. Förändringen av kursen möjliggjordes av hur lärarens egen reflektion förändrade hållningen genom åren. Analysen pekar även på att läraren simultant uppvisar ett diakront och ett synkront perspektiv på kursens innehåll samt sitt egna och elevernas lärande, vilket ger eleverna flera verktyg att hantera stress, både i skolan, på fritiden och i hemmet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29807
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29807_1.pdf (889.9Kb)
Date
2012
Author
Larsson, Sebastian
Pringle, Nina
Keywords
0
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV