En intervjustudie av lärares uppfattningar om läsinlärning med bilder som verktyg
Abstract
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att ge en inblick i hur yttre bilder påverkar elevers förmåga att knäcka
läskoden, samt att ge en bild av hur lärare ser på läsinlärningen och hur de ser på integreringen av
bilder i läsningen. Detta förankras även i styrdokumenten. Frågeställningarna lyder därför:
- Vad anser verksamma pedagoger ute på skolorna är det viktiga i fråga om läsinlärningen och
hur arbetar de med denna?
- Hur kan yttre bilder påverka elevernas inre bilder vid läsinlärningen?
- Vad säger Lgr 11 om läsningens syfte och hur bilder ska användas i läsundervisningen?
Metoden för studien har varit en kvalitativ undersökning med intervjuer av fyra yrkesverksamma
lärare på grundskolan om läsinlärning. Intervjuerna har varit av typen samtalsintervjuer. Resultatet av
denna intervjustudie har analyserats och visar på hur bilder kan användas som verktyg för eleverna när
de ska lära sig läsa. Intervjustudien förankras även i Lgr11.
Studien visar på att informanterna anser att de yttre bilderna påverkar elevernas inre bilder positivt till
en viss grad. Det informanterna menar är viktigast för sig själva som lärare och för sina kollegor att
minnas är att individualisera undervisningen för att eleverna ska få den bästa förutsättningen till ett
fortsatt lärande, samt att se till att alla delar av lärandet tillfredsställs. Ur ett sociokulturellt perspektiv
med Vygotskij i spetsen har begreppet verktyg en central position i examensarbetet. Bilderna menar
lärarna i intervjuerna är verktyg som är bra till en viss gräns, men att dessa verktyg sedan bör tas bort
så att eleverna kan lära sig att skapa egna inre bilder med hjälp av sin fantasi.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Söder, Emma
Keywords
läsinlärning
bilder
verktyg
intervjustudie
gru
Language
sv