Jämställdhetens gränser i klassrummet – en studie kring lärares funderingar om genus i grundskolans tidigare år.
Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i förskolan och grundskolans tidigare år har
för funderingar kring jämställdhet och genus. Utifrån detta har jag genomfört en kvalitativ
intervjustudie där fyra yrkesverksamma lärare i förskolan upp till grundskolans tidigare år deltagit.
Genom att först studera tidigare uppsatser och forskning kring ämnet har jag försökt skapa en
grundläggande förståelse om jämställdhet och genus. Resultatet från denna studie visar på att
lärare är medvetna om jämställdhetens gränser och hur man skall arbeta för att motverka de
traditionella könsmönstren. Det påvisades även att lärarna från förskolan och de grundskolans
tidigare år har en likabehandlingsplan. Det som var ett utmärkande resultat var att vissa arbetade
flitigt med likabehandlingsplanen medan andra knappt visste att de hade någon. Det var även
utmärkande att vissa lärare och kollegor arbetade liknande när situationer och konflikter uppstår
eller med måtta försöker göra detta medan de andra lärarna var säkra på att kollegorna inte arbetar
liknande när situationer och konflikter uppstod. Bland intervjusvaren har jag fått ut mycket om
likabehandlingsplaner, läroplaner och hur lärare arbetar med jämställdhet. Resultatet av en sådan
här studie anser jag är relevant eftersom detta är något som arbetas med dagligen, på så vis
uppmanar det och inspirerar lärare till ett mer reflekterande förhållningssätt gällande jämställdhet
och genus.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Keywords
Genus
jämställdhet
könsmönster
läroplan
Language
sv