• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jämställdhetens gränser i klassrummet – en studie kring lärares funderingar om genus i grundskolans tidigare år.

Sammanfattning
Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i förskolan och grundskolans tidigare år har för funderingar kring jämställdhet och genus. Utifrån detta har jag genomfört en kvalitativ intervjustudie där fyra yrkesverksamma lärare i förskolan upp till grundskolans tidigare år deltagit. Genom att först studera tidigare uppsatser och forskning kring ämnet har jag försökt skapa en grundläggande förståelse om jämställdhet och genus. Resultatet från denna studie visar på att lärare är medvetna om jämställdhetens gränser och hur man skall arbeta för att motverka de traditionella könsmönstren. Det påvisades även att lärarna från förskolan och de grundskolans tidigare år har en likabehandlingsplan. Det som var ett utmärkande resultat var att vissa arbetade flitigt med likabehandlingsplanen medan andra knappt visste att de hade någon. Det var även utmärkande att vissa lärare och kollegor arbetade liknande när situationer och konflikter uppstår eller med måtta försöker göra detta medan de andra lärarna var säkra på att kollegorna inte arbetar liknande när situationer och konflikter uppstod. Bland intervjusvaren har jag fått ut mycket om likabehandlingsplaner, läroplaner och hur lärare arbetar med jämställdhet. Resultatet av en sådan här studie anser jag är relevant eftersom detta är något som arbetas med dagligen, på så vis uppmanar det och inspirerar lärare till ett mer reflekterande förhållningssätt gällande jämställdhet och genus. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29812
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29812_1.pdf (248.3Kb)
Datum
2012
Nyckelord
Genus
jämställdhet
könsmönster
läroplan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV