Förutsättningar och hinder med laborativ matematik som undervisningsform
Abstract
Sammanfattning
Utgångspunkten i detta arbete har varit att ta reda på hur och vilka faktorer som kan påverka en laborativ
matematikundervisning för att nå goda resultat. Jag ville veta vilka faktorer lärare upplever i arbetet. I
litteraturgenomgången fann jag 16 faktorer som hindrar eller underlättar för lärare i laborativt arbete t.ex. mål,
diskussion, material och dokumentation o.s.v.
Min huvudsakliga frågeställning var, om jag genom att studera examensuppsatser om laborativ matematik som
skrivits på lärarprogrammen, kunde finna några nya iakttagelser, som jag inte stött på i min genomgång av
forskningen. För att i min kvalitativa undersökning få större bredd och mättnad i undersökningen har jag valt att
använda metoden kvalitativ textanalys vid analysen av 5 uppsatser som är relevanta för min uppsats.
Resultatet visar i huvudsak att en mättnad nåtts för att studera dessa frågor med de i uppsatserna använda
kvalitativa metoderna. De nyheter jag fann kunde hänföras till de faktorer, som jag funnit i genomgången av
forskningen.
För min del har jag lärt mig mycket genom att finna de faktorer som bidrar till eller hindrar inlärning med hjälp
av laborativ matematikundervisning. Jag tror också att andra lärare kan använda dessa faktorer när de reflekterar
över, planerar och genomför sin undervisning.
För fortsatt forskning anser jag att större studier, som jämför resultatet av olika metoder för
matematikundersvisning, bör genomföras.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Wahlqvist, Marcus
Mansour, Jackleen
Keywords
Laborativ matematik
laborativa material
arbetssä
Language
sv