• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förutsättningar och hinder med laborativ matematik som undervisningsform

Sammanfattning
Sammanfattning Utgångspunkten i detta arbete har varit att ta reda på hur och vilka faktorer som kan påverka en laborativ matematikundervisning för att nå goda resultat. Jag ville veta vilka faktorer lärare upplever i arbetet. I litteraturgenomgången fann jag 16 faktorer som hindrar eller underlättar för lärare i laborativt arbete t.ex. mål, diskussion, material och dokumentation o.s.v. Min huvudsakliga frågeställning var, om jag genom att studera examensuppsatser om laborativ matematik som skrivits på lärarprogrammen, kunde finna några nya iakttagelser, som jag inte stött på i min genomgång av forskningen. För att i min kvalitativa undersökning få större bredd och mättnad i undersökningen har jag valt att använda metoden kvalitativ textanalys vid analysen av 5 uppsatser som är relevanta för min uppsats. Resultatet visar i huvudsak att en mättnad nåtts för att studera dessa frågor med de i uppsatserna använda kvalitativa metoderna. De nyheter jag fann kunde hänföras till de faktorer, som jag funnit i genomgången av forskningen. För min del har jag lärt mig mycket genom att finna de faktorer som bidrar till eller hindrar inlärning med hjälp av laborativ matematikundervisning. Jag tror också att andra lärare kan använda dessa faktorer när de reflekterar över, planerar och genomför sin undervisning. För fortsatt forskning anser jag att större studier, som jämför resultatet av olika metoder för matematikundersvisning, bör genomföras.       
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29813
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29813_1.pdf (208.0Kb)
Datum
2012
Författare
Wahlqvist, Marcus
Mansour, Jackleen
Nyckelord
Laborativ matematik
laborativa material
arbetssä
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV