• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laborativa inslag - varför inte? - En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt och arbete med laborationer i sin matematikundervisning

Sammanfattning
Undervisning med laborativa arbetsätt utgör en liten men positiv del av undervisningen. Bristen på laborativa arbetsformer har därför gjort oss intresserade och syftet med studien är att studera denna fråga. Frågor: Hur tolkar lärarna styrdokumenten med avseende på laborativa inslag i matematik? Hur förhåller sig lärarna till laborativa inslag i matematik? Hur beskriver lärarna sina laborativa inslag i matematikundervisning? Det är en kvalitativ studie och underlaget består av ostrukturerade intervjuer med fyra lärare om deras syn på laborativ undervisning i matematik i år 1-6. Vi valde att använda oss av ostrukturerade frågor för att dels kunna förstå informanterna på ett djupare sätt och dels för att kunna besvara våra frågor. Annat material är teorier och litteratur som bygger på elevers lärande under laborativa inslag. Resultaten av studien visar att lärarna tolkar styrdokumentens ramar fritt och agerar på olika sätt. Lärarnas förhållningssätt är positivt till arbetssättet, och att laborationerna stödjer elever i matematikförståelsen. Beträffande deras arbetsätt, visar resultaten skillnader mellan lärarna. Två av lärarna använder sig av läroboken i sin undervisning, medan de andra två är självständiga i sitt arbete med laborativa inslag. Vi anser att laborativa inslag i matematiken är av stor betydelse för läraryrket. Det laborativa arbetssättet ger möjlighet till delaktighet och inkludering.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29814
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29814_1.pdf (218.6Kb)
Datum
2012
Författare
Golam-Hussein, Sara
Nastovska, Renata
Nyckelord
Laborativ matematik
laborativa arbetsätt
laborat
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV