• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Din kollega på nätet - pedagogisk resurs eller nödlösning? En kvalitativ studie av lektioner på sajten Lektion.se

Sammanfattning
Sammanfattning Lektion.se är ett välkänt och välanvänt forum där användare kan dela med sig av lektionsunderlag. Det har möjligheten att vara en plattform för pedagogiska möten. Syftet med denna uppsats är att undersöka om underlagen på Lektion.se kan vara en pedagogisk resurs och om sajtens struktur främjar en målstyrd undervisning. De frågeställningar som besvaras är: Kan underlaget på sajten Lektion.se användas för att utveckla elevers läsförståelse? Uppfyller underlaget på sajten Lektion.se läroplanens mål om läsförståelse? En kvalitativ analys av sex lektionsunderlag från sajtens populäraste publikationer visar att detta källmaterial kan användas för att utveckla elevers läsförståelse. Men underlagen har varierande språklig kvalitet och den pedagogiska tanken redovisas inte. En analys av dessa lektionsunderlag visar också att de inte uttryckligen behandlar läroplanens mål om läsförståelse men att de till viss del ändå uppfyller dem. Lärare måste i sin yrkesutövning kunna motivera sin undervisning utifrån skollag och styrdokument och vidare vetenskaplig forskning. Därför måste varje pedagog som användare av Lektion.se kritiskt granska varje enskilt lektionsunderlag för att kunna försvara användandet av detta underlag som en resurs i läsundervisning. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29819
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29819_1.pdf (340.3Kb)
Datum
2012
Författare
Jakobsson, Veronika
Nyckelord
Digitala lärresurser
Läsförståelse
Grundskolans
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV