Visa enkel post

dc.contributor.authorJakobsson, Veronikasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:01Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:01Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29819
dc.description.abstractSammanfattning Lektion.se är ett välkänt och välanvänt forum där användare kan dela med sig av lektionsunderlag. Det har möjligheten att vara en plattform för pedagogiska möten. Syftet med denna uppsats är att undersöka om underlagen på Lektion.se kan vara en pedagogisk resurs och om sajtens struktur främjar en målstyrd undervisning. De frågeställningar som besvaras är: Kan underlaget på sajten Lektion.se användas för att utveckla elevers läsförståelse? Uppfyller underlaget på sajten Lektion.se läroplanens mål om läsförståelse? En kvalitativ analys av sex lektionsunderlag från sajtens populäraste publikationer visar att detta källmaterial kan användas för att utveckla elevers läsförståelse. Men underlagen har varierande språklig kvalitet och den pedagogiska tanken redovisas inte. En analys av dessa lektionsunderlag visar också att de inte uttryckligen behandlar läroplanens mål om läsförståelse men att de till viss del ändå uppfyller dem. Lärare måste i sin yrkesutövning kunna motivera sin undervisning utifrån skollag och styrdokument och vidare vetenskaplig forskning. Därför måste varje pedagog som användare av Lektion.se kritiskt granska varje enskilt lektionsunderlag för att kunna försvara användandet av detta underlag som en resurs i läsundervisning. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDigitala lärresursersv
dc.subjectLäsförståelsesv
dc.subjectGrundskolanssv
dc.titleDin kollega på nätet - pedagogisk resurs eller nödlösning? En kvalitativ studie av lektioner på sajten Lektion.sesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post