• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A, b, c – en komparativ studie av läromedel i de inledande matematikkurserna i Gy 2011

Abstract
Sammanfattning Syftet med studien har varit att jämföra det centrala innehållet, kunskapskraven och några läromedel för de inledande matematikkurserna i Gy 011, Matematik 1a, 1b och 1c. Studien fokuserar på två underrubriker i kursernas centrala innehåll: Sannolikhet och statistik där innehållet är likt mellan kurserna och Geometri där innehållet skiljer sig mycket åt mellan kurserna. Metoden är komparativ textanalys av ämnesplanen för matematik i Gy 011 och sex läroböcker (två för respektive kurs) från Natur & Kultur och Bonnier utbildning. I läromedelsanalysen fokuseras på skillnader och likheter mellan böckernas delmoment och uppgifter. Det framgår av analysen av ämnesplanen att det finns stora likheter i det centrala innehållet i kurserna 1b och 1c, medan 1a skiljer sig mot de övriga kurserna genom ett större antal egna punkter och en tydligare koppling till karaktärsämnena. Resultatet av läroboksanalysen visar att det i 1a-böckerna från båda förlagen stundtals ställs mindre krav på förkunskaper, att språket är mer vardagligt och att vissa delmoment behandlas mer ytligt än i 1b- och 1c-böckerna. Det framgår även att andelen uppgifter på den lägsta nivån, nivå 1, är högre i 1a-böckerna och det finns även exempel på uppgifter som graderats till en högre svårighetsnivå i 1a-böckerna än i övriga böcker. Av resultatet framgår också att delmoment som inte specifikt motiveras av det centrala innehållet förekommer i 1b- och 1c-böckerna, men inte i 1a-böckerna. Den betydelse som studien får för läraryrket är bland annat att man som matematiklärare måste vara medveten om att läroböckerna i kurs 1a riskerar att inte bli tillräckligt utmanande för duktiga elever och att man därför kan behöva komplettera materialet. Undervisar man i de övriga kurserna kan man istället behöva välja bort delmoment som inte motiveras av det centrala innehållet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29820
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29820_1.pdf (345.8Kb)
Date
2012
Keywords
Matematik
Läromedel
Gy 2011
Matematik 1
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV