• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares syn på ämnesintegration En fallstudie på ett yrkesförberedande gymnasium och en jämförelse med 12 liknande studier

Sammanfattning
Sammanfattning Många i skolans värld talar mycket varmt om ämnesintegrering men jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att genomföra och ville i detta arbete belysa ämnesintegration i praktiken så som den upplevs av lärare. Denna rapport handlar framförallt om lärares inställning till och erfarenhet av ämnesintegrering. Arbetet är en empirisk fallstudie om ämnesintegration på gymnasial nivå, där lärares perspektiv är i fokus. I studien har sex lärare intervjuats på en mindre gymnasieskola i Göteborg som arbetat mycket med ämnesintegrering. Sedan har deras svar jämförts med resultatet från tidigare forskning och tolv uppsatser inom samma område. Mina intervjuer och tidigare rapporter visar på att lärarens uppfattning och inställning till ämnesintegration varierar mycket och att detta i hög grad hänger samman med den enskilde lärarens mål och metod för sin undervisning. Jag har delat in ämnesintegrering i små och storskalig. Bägge dessa används för att öka verklighetsanknytningen och motivationen samtidigt som det hjälper eleven att uppleva en helhet. Småskalig ämnesintegration används för att eleven lättare ska förstå ämnet samt se samband till andra ämnen. Inga nackdelar med småskalig ämnesintegration har framkommit i studien. När det gäller storskalig ämnesintegrering finns det många för och nackdelar. Alla är ense om att det i början tar mycket planeringstid men att det ger eleverna andra kunskaper än traditionell undervisning. Rapporten visar att talanger, metoder, förutsättningar och mål avgör om man bör ämnesintegrera och i vilken form. Viljan hos lärare att bedriva ämnesintegration, person kemin och samarbetsklimatet på arbetsplatsen är tre avgörande faktorer för om ämnesintegrering ska lyckas. De didaktiska konsekvenserna av denna uppsats är bla att inte tvinga lärare till en undervisningsmetod de inte tror på eller att samarbeta med någon som de inte vill samarbeta med. För att lyckas med ämnesintegration bör man istället försöka förändra lärarnas inställning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29822
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29822_1.pdf (262.5Kb)
Datum
2012
Författare
Löwendahl, Johan
Nyckelord
Ämnesintegration
ämnesövergripande
ämnessamverka
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV