Lärares syn på ämnesintegration En fallstudie på ett yrkesförberedande gymnasium och en jämförelse med 12 liknande studier
Sammanfattning
Sammanfattning
Många i skolans värld talar mycket varmt om ämnesintegrering men jag vet av erfarenhet att det
kan vara svårt att genomföra och ville i detta arbete belysa ämnesintegration i praktiken så som
den upplevs av lärare. Denna rapport handlar framförallt om lärares inställning till och erfarenhet
av ämnesintegrering. Arbetet är en empirisk fallstudie om ämnesintegration på gymnasial nivå,
där lärares perspektiv är i fokus. I studien har sex lärare intervjuats på en mindre gymnasieskola i
Göteborg som arbetat mycket med ämnesintegrering. Sedan har deras svar jämförts med
resultatet från tidigare forskning och tolv uppsatser inom samma område.
Mina intervjuer och tidigare rapporter visar på att lärarens uppfattning och inställning till
ämnesintegration varierar mycket och att detta i hög grad hänger samman med den enskilde
lärarens mål och metod för sin undervisning. Jag har delat in ämnesintegrering i små och
storskalig. Bägge dessa används för att öka verklighetsanknytningen och motivationen samtidigt
som det hjälper eleven att uppleva en helhet. Småskalig ämnesintegration används för att eleven
lättare ska förstå ämnet samt se samband till andra ämnen. Inga nackdelar med småskalig
ämnesintegration har framkommit i studien. När det gäller storskalig ämnesintegrering finns det
många för och nackdelar. Alla är ense om att det i början tar mycket planeringstid men att det ger
eleverna andra kunskaper än traditionell undervisning. Rapporten visar att talanger, metoder,
förutsättningar och mål avgör om man bör ämnesintegrera och i vilken form. Viljan hos lärare att
bedriva ämnesintegration, person kemin och samarbetsklimatet på arbetsplatsen är tre avgörande
faktorer för om ämnesintegrering ska lyckas. De didaktiska konsekvenserna av denna uppsats är
bla att inte tvinga lärare till en undervisningsmetod de inte tror på eller att samarbeta med någon
som de inte vill samarbeta med. För att lyckas med ämnesintegration bör man istället försöka
förändra lärarnas inställning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Löwendahl, Johan
Nyckelord
Ämnesintegration
ämnesövergripande
ämnessamverka
Språk
sv