• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Professionell identitet i en föränderlig tid – om skolreformer och gymnasielärares yrkesidentitet

Abstract
Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka förhållningssätt och strategier som yrkesverksamma lärare använder för att hantera reformer i form av nya styrdokument. Även hur lärare förhåller sig till kollegors syn på styrdokumenten undersöktes. Materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma gymnasielärare och analyserades med hjälp av begrepp ifrån tidigare studier, men även med en induktiv ansats i syfte att utvinna nya begrepp. Det framkom inga strategier i materialet, men förhållningssätten som flertalet av respondenterna uppvisade hade i huvudsak en ansvarsbefriande funktion, då de fokuserade på reformernas konsekvenser på externa företeelser. Studiens slutsatser var att lärare genom att fokusera på externa faktorer så som elevernas situation eller organisation underlättar för sig själva i arbetet med skolutveckling och gör förändringen hanterbar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29825
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29825_1.pdf (239.4Kb)
Date
2012
Author
Stavfeldt, Einar
Keywords
Skolreformer
läraridentitet
professionalitet
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV