Professionell identitet i en föränderlig tid – om skolreformer och gymnasielärares yrkesidentitet
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka förhållningssätt och strategier som yrkesverksamma lärare använder för att hantera
reformer i form av nya styrdokument. Även hur lärare förhåller sig till kollegors syn på styrdokumenten undersöktes.
Materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma gymnasielärare och analyserades
med hjälp av begrepp ifrån tidigare studier, men även med en induktiv ansats i syfte att utvinna nya begrepp. Det
framkom inga strategier i materialet, men förhållningssätten som flertalet av respondenterna uppvisade hade i huvudsak
en ansvarsbefriande funktion, då de fokuserade på reformernas konsekvenser på externa företeelser. Studiens slutsatser
var att lärare genom att fokusera på externa faktorer så som elevernas situation eller organisation underlättar för sig
själva i arbetet med skolutveckling och gör förändringen hanterbar.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Stavfeldt, Einar
Nyckelord
Skolreformer
läraridentitet
professionalitet
Språk
sv