• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den ideologiska styrningen av skolan

Abstract
Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur den ideologiska präglingen av de tre senaste läroplanerna för gymnasieskolan har sett ut. Metoden som används är textanalys, där begrepp som situationskontext används för att beskriva tiden för texternas tillkomst och textuell- och interpersonell struktur används för att beskriva textens struktur och innehåll. Den interpersonella strukturen ställs sedan emot idealtyper som har konstruerats för ideologierna liberalism och socialism. Motivet bakom valet av de två ideologier finner sitt stöd i begrepp som går att återfinna i läroplanerna som signalerar en ideologisk innebörd, spårbara till de båda ideologierna. Kopplingen till en specifik ideologi är dock inte konstant över tid, utan vi finner ett mer socialistiskt inflytande i läroplanen vara gällande under 1970-talet och en mer liberal riktning för de som tillkommit under 1990- och 010-talen. Utöver idealtyperna undersöks även partiprogrammen från socialdemokraterna, folkpartiet och moderaterna och sätts i kontext till läroplanerna. Undersökningen visar att det finns ett tydligt samband mellan vad som återfinns i läroplanerna och de båda idealtyperna. Den visar även att det i samtliga läroplaner går finna formuleringar eller resonemang som går att koppla till socialdemokraternas, folkpartiets eller moderraternas partiprogram. Förutom analysen ger uppsatsen dessutom en historisk bild av hur gymnasieskolan förändrats i och med de reformer som genomförts under de senaste 50 åren i Sverige. Vad som varit av betydelse för oss som blivande lärare i arbetsprocessen är framförallt kunskapen om hur det politiska klimatet påverkar skolan och hur den situationen har sett ut under en längre period. Vi har även fått en insikt om vad lärarrollen i praktiken innebär, särskilt i koppling till skolans värdegrund.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29826
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29826_1.pdf (354.5Kb)
Date
2012
Author
Wetterlund, Herman
AMNER, AMANDA
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV