Visa enkel post

dc.contributor.authorWetterlund, Hermansv
dc.contributor.authorAMNER, AMANDAsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:02Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:02Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29826
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur den ideologiska präglingen av de tre senaste läroplanerna för gymnasieskolan har sett ut. Metoden som används är textanalys, där begrepp som situationskontext används för att beskriva tiden för texternas tillkomst och textuell- och interpersonell struktur används för att beskriva textens struktur och innehåll. Den interpersonella strukturen ställs sedan emot idealtyper som har konstruerats för ideologierna liberalism och socialism. Motivet bakom valet av de två ideologier finner sitt stöd i begrepp som går att återfinna i läroplanerna som signalerar en ideologisk innebörd, spårbara till de båda ideologierna. Kopplingen till en specifik ideologi är dock inte konstant över tid, utan vi finner ett mer socialistiskt inflytande i läroplanen vara gällande under 1970-talet och en mer liberal riktning för de som tillkommit under 1990- och 010-talen. Utöver idealtyperna undersöks även partiprogrammen från socialdemokraterna, folkpartiet och moderaterna och sätts i kontext till läroplanerna. Undersökningen visar att det finns ett tydligt samband mellan vad som återfinns i läroplanerna och de båda idealtyperna. Den visar även att det i samtliga läroplaner går finna formuleringar eller resonemang som går att koppla till socialdemokraternas, folkpartiets eller moderraternas partiprogram. Förutom analysen ger uppsatsen dessutom en historisk bild av hur gymnasieskolan förändrats i och med de reformer som genomförts under de senaste 50 åren i Sverige. Vad som varit av betydelse för oss som blivande lärare i arbetsprocessen är framförallt kunskapen om hur det politiska klimatet påverkar skolan och hur den situationen har sett ut under en längre period. Vi har även fått en insikt om vad lärarrollen i praktiken innebär, särskilt i koppling till skolans värdegrund.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleDen ideologiska styrningen av skolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post