Pedagogers språkglasögon. Lärarperspektiv på svenska som andraspråk i klassrummet.
Abstract
Sammanfattning
Studien syftar till att ta reda på lärares syn och medvetenhet om faktorer som språkutveckling, språkförståelse
och språkförbistring samt deras betydelse vid kommunikationen mellan lärare och elev. Det vi vill försöka förstå
är vad lärare och pedagoger uppfattar som orsaker när språkförbistring uppstår mellan lärare och elever i de
yngre åldrarna.
Som teoretisk utgångspunkt för vår undersökning har vi använt oss av sociokulturell teori, framför allt de delar
som gäller hur människor skapar mening via språk samt Vygotskijs utgångspunkt att det alltid finns en mottagare
för språket i samspelet med andra. Vi har också haft hjälp av forskning kring svenska som andraspråk från
Hyltenstam. För att undersöka lärares medvetenhet och tankar kring språkutveckling och språkförbistring har vi
intervjuat fem lärare på tre olika skolor i klasserna ett till tre.
Vår studie visar att lärare är medvetna om vilken elev som behöver extra stöttning i sin språkutveckling och de
önskar hjälp från speciallärare, specialpedagog och svenska som andraspråkslärare vid behov när språket brister.
Lärare använder sig av olika strategier för att stötta eleverna i sin språkutveckling.
Det är vår önskan att detta arbete skall bidra till medvetenhet och reflektion kring barns språkutveckling samt
förståelse bland lärare och pedagoger så att de på ett adekvat sätt kan bemöta flerspråkiga elever i sin
undervisning.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Djonlagic, Rebecka
Eskic, Erna
Keywords
interaktion
interimspråk
kommunikation
sociokul
Language
sv