• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers språkglasögon. Lärarperspektiv på svenska som andraspråk i klassrummet.

Sammanfattning
Sammanfattning Studien syftar till att ta reda på lärares syn och medvetenhet om faktorer som språkutveckling, språkförståelse och språkförbistring samt deras betydelse vid kommunikationen mellan lärare och elev. Det vi vill försöka förstå är vad lärare och pedagoger uppfattar som orsaker när språkförbistring uppstår mellan lärare och elever i de yngre åldrarna. Som teoretisk utgångspunkt för vår undersökning har vi använt oss av sociokulturell teori, framför allt de delar som gäller hur människor skapar mening via språk samt Vygotskijs utgångspunkt att det alltid finns en mottagare för språket i samspelet med andra. Vi har också haft hjälp av forskning kring svenska som andraspråk från Hyltenstam. För att undersöka lärares medvetenhet och tankar kring språkutveckling och språkförbistring har vi intervjuat fem lärare på tre olika skolor i klasserna ett till tre. Vår studie visar att lärare är medvetna om vilken elev som behöver extra stöttning i sin språkutveckling och de önskar hjälp från speciallärare, specialpedagog och svenska som andraspråkslärare vid behov när språket brister. Lärare använder sig av olika strategier för att stötta eleverna i sin språkutveckling. Det är vår önskan att detta arbete skall bidra till medvetenhet och reflektion kring barns språkutveckling samt förståelse bland lärare och pedagoger så att de på ett adekvat sätt kan bemöta flerspråkiga elever i sin undervisning. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29828
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29828_1.pdf (343.3Kb)
Datum
2012
Författare
Djonlagic, Rebecka
Eskic, Erna
Nyckelord
interaktion
interimspråk
kommunikation
sociokul
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV