Show simple item record

dc.contributor.authorGayet, Pierresv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:03Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:03Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29833
dc.description.abstractDe senaste resultaten från PISA och TRIMS 009-010 visar sviktande resultat för svenska elever både på international och national nivå, vilket gör att Sveriges utbildningsminister J.Björklund (011) ifrågasätter den moderna pedagogiken. Enligt honom lägger den för mycket ansvar på eleverna, vilket skapar dessa dåliga resultat. Utifrån de olika synpunkterna om elevernas ansvar i skolan som uppstår i Björklunds artikel, i läroplanerna, samt i de pedagogiska teorierna av Piaget, Vygotskij, Allwood, Deweys, Rogers, Säljö och Gärdenfors (dvs. Kognitivism, metakognitivism, progressiv pedagogik och socialpedagogik), ställer denna studie huvudfrågorna: På vilken teoretisk och vetenskaplig grund vilar begreppet ”elevens ansvar”? Finns det någon koppling mellan elevernas ansvarstagande av sina studier och deras resultat i skolan? I så fall, vad säger de pedagogiska teorierna om vilka förutsättningar som krävs för att eleverna ska kunna hantera ansvaret för sina egna studier? Syftet med undersökningen är att undersöka vilken syn de ovan nämnda pedagogiska teorierna har vad gäller elevens ansvartagande i sina studier och hans/hennes skolprestation. Metoden som används är litteraturstudie med kvalitativ innehållsanalys, samt den ”hermeneutiska spiralen” för tolkningen av de teorier som läst. Enligt alla dessa teorier kan man se att: 1 - oavsett pedagogisk teori uppkommer elevens ansvarstagande genom en progressiv och ständig träning av sina kognitiva, metakognitiva och kommunikativa förmågor.- ansvaret egentligen skulle kunna hjälpa eleverna att förbättra sin skolprestation om de förutsättningar som beskrivs i teorierna, för att stödja elevens ansvarstagande, verkligen tillämpades i skolan. 3 - lärarens engagemang är centralt för att elevens ansvarstagande i studierna ska kunna förbättra hans/hennes skolprestation. Sammanfattningsvis verkar det viktigt att både professionella och politiska aktörer inte vänder sig till den gamla pedagogiken för att lösa dagens skolproblematik, utan ger de förutsättningar som krävs för att de moderna teorierna citerade ovan ska kunna tillämpas med full medvetenhet i skolan.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectElevansvarsv
dc.subjectkognitivismsv
dc.subjectmetakognitivismsv
dc.subjectmodern psv
dc.titleElevansvar och modern pedagogik Vad de pedagogiska teorierna säger om förutsättningarna som krävs för elevens ansvarstagande.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record