Elevansvar och modern pedagogik Vad de pedagogiska teorierna säger om förutsättningarna som krävs för elevens ansvarstagande.
Abstract
De senaste resultaten från PISA och TRIMS 009-010 visar sviktande resultat för svenska elever både på
international och national nivå, vilket gör att Sveriges utbildningsminister J.Björklund (011) ifrågasätter den
moderna pedagogiken. Enligt honom lägger den för mycket ansvar på eleverna, vilket skapar dessa dåliga
resultat.
Utifrån de olika synpunkterna om elevernas ansvar i skolan som uppstår i Björklunds artikel, i läroplanerna, samt
i de pedagogiska teorierna av Piaget, Vygotskij, Allwood, Deweys, Rogers, Säljö och Gärdenfors (dvs.
Kognitivism, metakognitivism, progressiv pedagogik och socialpedagogik), ställer denna studie huvudfrågorna:
På vilken teoretisk och vetenskaplig grund vilar begreppet ”elevens ansvar”? Finns det någon koppling mellan
elevernas ansvarstagande av sina studier och deras resultat i skolan? I så fall, vad säger de pedagogiska teorierna
om vilka förutsättningar som krävs för att eleverna ska kunna hantera ansvaret för sina egna studier?
Syftet med undersökningen är att undersöka vilken syn de ovan nämnda pedagogiska teorierna har vad gäller
elevens ansvartagande i sina studier och hans/hennes skolprestation.
Metoden som används är litteraturstudie med kvalitativ innehållsanalys, samt den ”hermeneutiska spiralen” för
tolkningen av de teorier som läst.
Enligt alla dessa teorier kan man se att: 1 - oavsett pedagogisk teori uppkommer elevens ansvarstagande genom
en progressiv och ständig träning av sina kognitiva, metakognitiva och kommunikativa förmågor.- ansvaret
egentligen skulle kunna hjälpa eleverna att förbättra sin skolprestation om de förutsättningar som beskrivs i
teorierna, för att stödja elevens ansvarstagande, verkligen tillämpades i skolan. 3 - lärarens engagemang är
centralt för att elevens ansvarstagande i studierna ska kunna förbättra hans/hennes skolprestation.
Sammanfattningsvis verkar det viktigt att både professionella och politiska aktörer inte vänder sig till den gamla
pedagogiken för att lösa dagens skolproblematik, utan ger de förutsättningar som krävs för att de moderna
teorierna citerade ovan ska kunna tillämpas med full medvetenhet i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Gayet, Pierre
Keywords
Elevansvar
kognitivism
metakognitivism
modern p
Language
sv