32 997 Elever, 1 Genuspedagog. – Ett arbete om jämställdhet och genusstrukturer i Göteborgs kommun.
Abstract
Sammanfattning
Syftet med detta arbete har varit att studera vad den tillförda strategiska inriktningen gällande genuspedagoger
och jämställdhetsutbildad personal (se bilaga 1) har fått för konsekvenser i Göteborgs kommuns grundskolor.
Vidare har jag även studerat hur man arbetat med att realisera detta budgetbeslut. Jag har använt mig av
litteraturstudier och egna empiriska undersökningar i form av en enkät och en samtalsintervju, för att besvara
mina frågeställningar. Genom dessa materialinsamlingsmetoder har jag kunnat urskönja att få skolor har arbetat/
planerar att arbeta med den femte punkten i strategiska inriktningar i budgeten 011. Samtalsintervjun i studien
har jag genomfört med chefen över utbildningsfrågor på stadsledningsstaben inom Göteborgs kommun.
Samtalsintervjun tillsammans med en sammanfattningsrapport gjord av stadsledningsstaben kring den aktuella
budgetskrivningen, visade att arbetet med realiseringen av den femte punkten i strategiska inriktningar har varit
och är bristfällig både hos rektorer och hos stadsledningsstaben inom Göteborgs kommun.
Jag anser att denna studie har stor relevans för elever, pedagoger, rektorer och Göteborgs stadsledningskontor
eftersom den uppmärksammar brister i jämställdhetsarbetet inom de olika organisationerna. Jag menar att det är
först när man ser problem som man kan förebygga och hindra dem. Vidare anser jag denna studie
uppmärksammar betydelsen av jämställdhet i skolan, vilket kan medvetliggöra pedagoger, rektorer, tjänstemän
och politiker. Eftersom genusstrukturer är djupt förankrade i oss alla, måste vi bli medvetna om att de finns
innan vi kan förstå hur vi skall kunna arbeta mot dem.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Stockman, Maria
Keywords
Genus
jämställdhet
jämlikhet
Language
sv