• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

32 997 Elever, 1 Genuspedagog. – Ett arbete om jämställdhet och genusstrukturer i Göteborgs kommun.

Abstract
Sammanfattning Syftet med detta arbete har varit att studera vad den tillförda strategiska inriktningen gällande genuspedagoger och jämställdhetsutbildad personal (se bilaga 1) har fått för konsekvenser i Göteborgs kommuns grundskolor. Vidare har jag även studerat hur man arbetat med att realisera detta budgetbeslut. Jag har använt mig av litteraturstudier och egna empiriska undersökningar i form av en enkät och en samtalsintervju, för att besvara mina frågeställningar. Genom dessa materialinsamlingsmetoder har jag kunnat urskönja att få skolor har arbetat/ planerar att arbeta med den femte punkten i strategiska inriktningar i budgeten 011. Samtalsintervjun i studien har jag genomfört med chefen över utbildningsfrågor på stadsledningsstaben inom Göteborgs kommun. Samtalsintervjun tillsammans med en sammanfattningsrapport gjord av stadsledningsstaben kring den aktuella budgetskrivningen, visade att arbetet med realiseringen av den femte punkten i strategiska inriktningar har varit och är bristfällig både hos rektorer och hos stadsledningsstaben inom Göteborgs kommun. Jag anser att denna studie har stor relevans för elever, pedagoger, rektorer och Göteborgs stadsledningskontor eftersom den uppmärksammar brister i jämställdhetsarbetet inom de olika organisationerna. Jag menar att det är först när man ser problem som man kan förebygga och hindra dem. Vidare anser jag denna studie uppmärksammar betydelsen av jämställdhet i skolan, vilket kan medvetliggöra pedagoger, rektorer, tjänstemän och politiker. Eftersom genusstrukturer är djupt förankrade i oss alla, måste vi bli medvetna om att de finns innan vi kan förstå hur vi skall kunna arbeta mot dem.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29835
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29835_1.pdf (194.6Kb)
Date
2012
Author
Stockman, Maria
Keywords
Genus
jämställdhet
jämlikhet
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV