Skolans styrning med fokus på behörighetskrav i teknik - en intervjustudie om skolan styrning utifrån grundskolans teknikämne
Abstract
Sammanfattning:
Undersökningens syfte är att undersöka skolenheternas (Utbildningsdepartementet, Skolverket, kommun och
rektorers) förhållande till dagens teknikämne samt deras syn på behörighetskravet inom teknikämnet i
grundskolan. Våra frågeställningar under examensarbete har varit:
-Hur beskrivs teknikämnet i grundskolan av skolväsendets enheter? Såsom
Utbildningsdepartementet, Skolverket, kommunerna och rektorerna
-Hur ser dessa enheter på behörighetskraven i teknikämnet?
Vår undersökning utgår ifrån telefonintervjuer med enheter inom skolväsendet som hanterar grundskolefrågor, så
som Utbildningsdepartementet, Skolverket, kommun (Skolhuvudman) och rektorer tillhörande
skolhuvudmannens kommun.
Vi har använt oss av en komparativ analys för att analysera och jämföra intervjuerna samt har vi en
kompletterande sammanställning av kvantitativ data kring examinerade tekniklärare. Vi vill först framställa hur
de olika skolenheterna ser på dagens teknikämne i grundskolan, samt hur de ser på behörighetskrav, för att
därefter finna delar om eventuella likheter och skillnader skolenheter emellan.
I resultatet framkommer motsättningar där skolenheterna försvarar sin egen del och kritiserar andra enheter.
Rektorerna upplevde att de ligger före i fas och har anpassat tiden, mer än vad Utbildningsdepartementet och
Skolverket har gjort. Vilket kan vilseleda hela processen, i och med att de är främst ansvariga för reformerna.
Undersökningen visar även att våra informanter har olika tidsaspekter när det gäller skolans reformer. Rektorerna
upplevde en pressad situation, då tiden för reformerna är begränsad. Medans Utbildningsdepartementet är styrt
av sin mandatperiod, vilket gör att tiden för dem att reformera är inom en tidsram. Detta upplever och tolkar vi
som en bristande kommunikation skolenheterna emellan.
Vårt examensarbete anser vi ha stor relevans för dagens skolväsende, som ständigt är i förändring. I och med att
skolan är i förändring är det viktigt att uppmärksamma skolenheternas ansvarsområden och att göra de
involverade skolenheterna medvetna om att en fungerande reformering tar tid, för skolans alla enheter:
Utbildningsdepartementet, Skolverket, Skolhuvudman och rektorer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Keywords
Teknikämne
behörighetskrav
fortbildning
skolenh
Language
sv