Visa enkel post

dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29837
dc.description.abstractSammanfattning: Undersökningens syfte är att undersöka skolenheternas (Utbildningsdepartementet, Skolverket, kommun och rektorers) förhållande till dagens teknikämne samt deras syn på behörighetskravet inom teknikämnet i grundskolan. Våra frågeställningar under examensarbete har varit: -Hur beskrivs teknikämnet i grundskolan av skolväsendets enheter? Såsom Utbildningsdepartementet, Skolverket, kommunerna och rektorerna -Hur ser dessa enheter på behörighetskraven i teknikämnet? Vår undersökning utgår ifrån telefonintervjuer med enheter inom skolväsendet som hanterar grundskolefrågor, så som Utbildningsdepartementet, Skolverket, kommun (Skolhuvudman) och rektorer tillhörande skolhuvudmannens kommun. Vi har använt oss av en komparativ analys för att analysera och jämföra intervjuerna samt har vi en kompletterande sammanställning av kvantitativ data kring examinerade tekniklärare. Vi vill först framställa hur de olika skolenheterna ser på dagens teknikämne i grundskolan, samt hur de ser på behörighetskrav, för att därefter finna delar om eventuella likheter och skillnader skolenheter emellan. I resultatet framkommer motsättningar där skolenheterna försvarar sin egen del och kritiserar andra enheter. Rektorerna upplevde att de ligger före i fas och har anpassat tiden, mer än vad Utbildningsdepartementet och Skolverket har gjort. Vilket kan vilseleda hela processen, i och med att de är främst ansvariga för reformerna. Undersökningen visar även att våra informanter har olika tidsaspekter när det gäller skolans reformer. Rektorerna upplevde en pressad situation, då tiden för reformerna är begränsad. Medans Utbildningsdepartementet är styrt av sin mandatperiod, vilket gör att tiden för dem att reformera är inom en tidsram. Detta upplever och tolkar vi som en bristande kommunikation skolenheterna emellan. Vårt examensarbete anser vi ha stor relevans för dagens skolväsende, som ständigt är i förändring. I och med att skolan är i förändring är det viktigt att uppmärksamma skolenheternas ansvarsområden och att göra de involverade skolenheterna medvetna om att en fungerande reformering tar tid, för skolans alla enheter: Utbildningsdepartementet, Skolverket, Skolhuvudman och rektorer.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTeknikämnesv
dc.subjectbehörighetskravsv
dc.subjectfortbildningsv
dc.subjectskolenhsv
dc.titleSkolans styrning med fokus på behörighetskrav i teknik - en intervjustudie om skolan styrning utifrån grundskolans teknikämnesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post