Sverige vs Finland. Eller, varför kan vi inte dela på det? En studie om matematikkunskaper och divisionsräkning i Sverige och Finland.
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att jämföra svenska och finländska elevers resultat i matematikdelen i PISA
(Programme for International Student Assessment). PISA-undersökningarna har genomförts fyra gånger och det
görs jämförelser vart tredje år, 000, 003, 006, 009. Ländernas resultat i matematik jämförs med varandra
under samma tidsrymd. Studien visar de deltagande ländernas resultat och man kan tydligt urskilja de allt
svagare resultaten i matematik som de svenska eleverna presterar samtidigt som de finländska eleverna presterar
allt bättre. En studie över de svenska elevernas matematikresultat i TIMSS (Trends in International Mathematics
and Science Study) 1995, 003 och 007 görs också. Studien omfattar även historiska jämförelser av metoder att
räkna division i den svenska skolan. Divisionsräkning i dagens matematikböcker diskuteras, samt vilka metoder
att räkna division man använder sig av i Sverige och i Finland? I rapporten studeras även vilka mål som ska
uppfyllas i matematik enligt de svenska styrdokumenten Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11 samt den finländska
motsvarigheten Ggl 04.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Lyckros, Mikael
Nyckelord
Matematik
division
elevers lärande
PISA
TIMSS.
Språk
sv