Show simple item record

dc.contributor.authorOppenheimer, Sofiasv
dc.contributor.authorWilhelmsson, Annsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29843
dc.description.abstractSammanfattning I dagens informations- och tekniksamhälle ökar vikten av att kunna kommunicera, förstå sin omvärld och orientera sig i denna i takt med att tekniken utvecklas. Datorn och förmågan att hantera denna, har varit och är det främsta medlet i denna process. Då skolan är en naturlig del av samhället, är det naturligt att datorn fått en större plats även här. Syftet med denna studie har därför varit att få ökad förståelse för hur digital kompetens kan medverka vid lärandeprocesser. Frågeställningen löd: om lärarna transponerar datorn till eleverna i sin undervisning och i så fall hur? Studien genomfördes framförallt inom ramen för matematikämnet, men resonemangen som förs är allmängiltiga. Platsen för studien var på en stor gymnasieskola som just påbörjat satsningen att ge varje elev en dator med start hösten 011. Data samlades in via en webbenkät, ett tjugotal klassrumsobservationer och en samtalsintervju med IT-ansvarig rektor. Resultaten tyder på att det fanns en i huvudsak positiv inställning till satsningen, men att ytterligare kompetensutbildning var önskvärd. I synnerhet verkar matematikämnet ha svårare att implementera datorn som verktyg i undervisningen jämfört med andra ämnen. Vår ambition har också varit att försöka se hur vår framtida roll som lärare sannolikt kommer att förändras i takt med informationstekniken. Studien har för oss inneburit en ökad förståelse för vikten av att utveckla den digitala kompetensen vid sidan av de mer erkända kompetenserna inom pedagogik/didaktik och ämneskunskap.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEn-till-Ensv
dc.subjectdatorsv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectsociokulturellt psv
dc.titleDatorn i skolan – artefakt eller verktyg? - enn fallstudie på en gymnasieskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record