Datorn i skolan – artefakt eller verktyg? - enn fallstudie på en gymnasieskola
Sammanfattning
Sammanfattning
I dagens informations- och tekniksamhälle ökar vikten av att kunna kommunicera, förstå sin omvärld och orientera sig i
denna i takt med att tekniken utvecklas. Datorn och förmågan att hantera denna, har varit och är det främsta medlet i
denna process. Då skolan är en naturlig del av samhället, är det naturligt att datorn fått en större plats även här. Syftet
med denna studie har därför varit att få ökad förståelse för hur digital kompetens kan medverka vid lärandeprocesser.
Frågeställningen löd: om lärarna transponerar datorn till eleverna i sin undervisning och i så fall hur?
Studien genomfördes framförallt inom ramen för matematikämnet, men resonemangen som förs är allmängiltiga.
Platsen för studien var på en stor gymnasieskola som just påbörjat satsningen att ge varje elev en dator med start hösten
011. Data samlades in via en webbenkät, ett tjugotal klassrumsobservationer och en samtalsintervju med IT-ansvarig
rektor. Resultaten tyder på att det fanns en i huvudsak positiv inställning till satsningen, men att ytterligare
kompetensutbildning var önskvärd. I synnerhet verkar matematikämnet ha svårare att implementera datorn som verktyg
i undervisningen jämfört med andra ämnen.
Vår ambition har också varit att försöka se hur vår framtida roll som lärare sannolikt kommer att förändras i takt med
informationstekniken. Studien har för oss inneburit en ökad förståelse för vikten av att utveckla den digitala
kompetensen vid sidan av de mer erkända kompetenserna inom pedagogik/didaktik och ämneskunskap.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Oppenheimer, Sofia
Wilhelmsson, Ann
Nyckelord
En-till-En
dator
undervisning
sociokulturellt p
Språk
sv