• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Datorn i skolan – artefakt eller verktyg? - enn fallstudie på en gymnasieskola

Sammanfattning
Sammanfattning I dagens informations- och tekniksamhälle ökar vikten av att kunna kommunicera, förstå sin omvärld och orientera sig i denna i takt med att tekniken utvecklas. Datorn och förmågan att hantera denna, har varit och är det främsta medlet i denna process. Då skolan är en naturlig del av samhället, är det naturligt att datorn fått en större plats även här. Syftet med denna studie har därför varit att få ökad förståelse för hur digital kompetens kan medverka vid lärandeprocesser. Frågeställningen löd: om lärarna transponerar datorn till eleverna i sin undervisning och i så fall hur? Studien genomfördes framförallt inom ramen för matematikämnet, men resonemangen som förs är allmängiltiga. Platsen för studien var på en stor gymnasieskola som just påbörjat satsningen att ge varje elev en dator med start hösten 011. Data samlades in via en webbenkät, ett tjugotal klassrumsobservationer och en samtalsintervju med IT-ansvarig rektor. Resultaten tyder på att det fanns en i huvudsak positiv inställning till satsningen, men att ytterligare kompetensutbildning var önskvärd. I synnerhet verkar matematikämnet ha svårare att implementera datorn som verktyg i undervisningen jämfört med andra ämnen. Vår ambition har också varit att försöka se hur vår framtida roll som lärare sannolikt kommer att förändras i takt med informationstekniken. Studien har för oss inneburit en ökad förståelse för vikten av att utveckla den digitala kompetensen vid sidan av de mer erkända kompetenserna inom pedagogik/didaktik och ämneskunskap.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29843
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29843_1.pdf (337.4Kb)
Datum
2012
Författare
Oppenheimer, Sofia
Wilhelmsson, Ann
Nyckelord
En-till-En
dator
undervisning
sociokulturellt p
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV