Visa enkel post

dc.contributor.authorIngvarsson, Agnetasv
dc.contributor.authorBergfeldt, Annikasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29844
dc.description.abstractSammanfattning I denna studie vill vi få kunskap om hur lärare som undervisar i årskurs 1-3 uppfattar och resonerar kring Lgr 11 och kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnena. Vi vill även få en inblick i de didaktiska val lärarna gör i sin NO-undervisning samt hur de motiverar dessa. Då vi har fått en ny läroplan menar vi att vår studie har en stor betydelse för läraryrket då den behandlar något högst aktuellt för både kommande och verksamma lärare. Höstterminen 011 trädde Lgr 11 och dess kursplaner i kraft . Vi intresserade oss därför av hur Lgr 11 implementerades på våra undersökningsskolor samt det eventuella stöd som lärarna upplevt under denna process. Lgr 11 har inneburit att det blivit ett större fokus på NO-undervisningen i de tidigare åldrarna, vi var nyfikna på hur lärarna i vår studie ställde sig till detta. För att få svar på våra forskningsfrågor har vi använt oss av metoderna enkät och intervju. I vår undersökning ingick fyra skolor, varav två friskolor och två kommunala skolor. Vi lämnade ut enkäter till samtliga lärare som undervisade i årskurs 1-3 på skolorna. Utifrån de enkätsvar som vi fick in gjordes ett urval där fem lärare valdes ut för vidare intervjuundersökning. I arbetets inledande skede hade vi en förutfattad mening om att lärare som undervisar i de tidiga skolåren endast fokuserar på biologidelen. Flera lärare i vår studie gav uttryck för att de arbetade med kemi och fysik i sin NO- undervisning, dock inte i samma utsträckning som de undervisade i biologiämnet. Lärarna i vår intervjustudie uppgav att det är ett medvetet val de gör grundat på elevernas intresse. Det handlar inte om att de kände någon rädsla för att undervisa i kemi och fysik för de yngre eleverna.   sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectNaturvetenskapsv
dc.subjectLgr 11sv
dc.subjectNO-undervisningsv
dc.subjectkursplanesv
dc.titleLgr 11 & naturvetenskapen i skolan - en studie kring lärares resonemang och uppfattningarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post