Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Oskarsv
dc.contributor.authorBiologi, Kemisv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29845
dc.description.abstractSammanfattning: Denna uppsats ställer sig frågan i vilken omfattning uppgifter i svenska kemi- och biologiböcker för gymnasieskolans inledande kurser i ämnena inkluderar elevers nära erfarenhetssfär, vardagen. Genomgången av den tidigare forskningen ger förutom en rent biologisk och psykologisk förankring i motivationens roll i lärandet en god grund för att öka andelen vardagsanknytning. Genom kvantitativ textanalys av totalt 487 uppgifter fördelat på 10 böcker publicerade mellan år 000 och 011från tre olika förlag besvaras frågan. Studien finner att en dryg tiondel av uppgifterna kan sägas vara av vardagskaraktär. Ingen tydlig skillnad kan göras mellan ämnena, bokåldern eller förlagen. Den största gruppen uppgifter definieras som skolbokskunskaper, där endast svar erfordras. Studien finner dessutom att uppgifter av problemlösningskaraktär i större uträckning än övriga uppgifter innehåller anknytning till vardagen. Resultatet i denna studie får sägas utgöra en diskursanalys av den kurslitteratur som står till buds för lärarna ute på de svenska gymnasieskolorna. Studiens implikationer för lärare är att de bör väga in resultatet av analysen, det vill säga; att vardagsaspekten är om man ser till de positiva effekterna på motivation och prestation underrepresenterad i uppgifterna. Med denna bakgrund kan läraren anpassa övriga undervisningsmoment för att komplettera eller att utöka uppgiftspoolen med egenkonstruerade uppgifter. På samhällsnivå föreslås en stimulans av utvecklingen av en levande diskussion om vardagsanknytningen på skolorna runt om i landet och införandet av fler forskarpositioner på universitetsnivå för att studera fenomenet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectVardagsanknytningsv
dc.subjectläromedelsgranskningsv
dc.subjectkemiuppgisv
dc.titleVad har vi för nytta av att lära oss det här egentligen? - En undersökning om naturvetenskapliga uppgifters koppling till elevers vardagsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record