dc.contributor.author | Johansson, Oskar | sv |
dc.contributor.author | Biologi, Kemi | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:04Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:04Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29845 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Denna uppsats ställer sig frågan i vilken omfattning uppgifter i svenska kemi- och biologiböcker för
gymnasieskolans inledande kurser i ämnena inkluderar elevers nära erfarenhetssfär, vardagen. Genomgången av
den tidigare forskningen ger förutom en rent biologisk och psykologisk förankring i motivationens roll i lärandet
en god grund för att öka andelen vardagsanknytning. Genom kvantitativ textanalys av totalt 487 uppgifter
fördelat på 10 böcker publicerade mellan år 000 och 011från tre olika förlag besvaras frågan. Studien finner
att en dryg tiondel av uppgifterna kan sägas vara av vardagskaraktär. Ingen tydlig skillnad kan göras mellan
ämnena, bokåldern eller förlagen. Den största gruppen uppgifter definieras som skolbokskunskaper, där endast
svar erfordras. Studien finner dessutom att uppgifter av problemlösningskaraktär i större uträckning än övriga
uppgifter innehåller anknytning till vardagen. Resultatet i denna studie får sägas utgöra en diskursanalys av den
kurslitteratur som står till buds för lärarna ute på de svenska gymnasieskolorna. Studiens implikationer för lärare
är att de bör väga in resultatet av analysen, det vill säga; att vardagsaspekten är om man ser till de positiva
effekterna på motivation och prestation underrepresenterad i uppgifterna. Med denna bakgrund kan läraren
anpassa övriga undervisningsmoment för att komplettera eller att utöka uppgiftspoolen med egenkonstruerade
uppgifter. På samhällsnivå föreslås en stimulans av utvecklingen av en levande diskussion om
vardagsanknytningen på skolorna runt om i landet och införandet av fler forskarpositioner på universitetsnivå för
att studera fenomenet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Vardagsanknytning | sv |
dc.subject | läromedelsgranskning | sv |
dc.subject | kemiuppgi | sv |
dc.title | Vad har vi för nytta av att lära oss det här egentligen? - En undersökning om naturvetenskapliga uppgifters koppling till elevers vardag | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |