Hur viktigt är det med preventivmedel egentligen? - En enkätundersökning om elevers åsikter om innehållet i sex- och samlevnadsundervisningen
Abstract
Detta examensarbete ämnar undersöka hur väl gymnasieelevers åsikter om sex- och
samlevnadsundervisningen stämmer med gymnasie- och grundskolans kursplaner. Dessutom
undersöks hur viktigt eleverna tycker att vissa områden är att ta upp i sex- och
samlevnadsundervisningen samt vilka områden de tycker ha tagits upp mest i sex- och
samlevnadsundervisningen. Syfte med examensarbetet är att, utifrån undersökningen, kunna
integrera resultaten i undervisningen.
Studien är en kvantitativ enkätundersökning genomförd på ett samhällsprogram på en
gymnasieskola i en kranskommun till Göteborg. Totalt svarade 75 elever i årskurs 1, årskurs
och årskurs 3 på enkäten.
Resultaten visar att de flesta elever tycker att de flesta områden som togs upp i enkäten var
åtminstone ganska viktiga att ta upp i sex- och samlevnadsundervisningen. De områden som
eleverna tyckte var viktigast var abort, preventivmedel, kondomanvändning, risker med att ha
sex, könssjukdomar, HIV/AIDS och våldtäkt/sexuella övergrepp. De områden som eleverna
tyckte var minst viktiga att ta upp i sex- och samlevnadsundervisningen var olika
benämningar på könsorgan, manlig omskärelse, hur ett förhållande fungerar, kvinnlig
könsstympning, transpersoner och pornografi. Områden som eleverna tyckte tog stor plats i
sex- och samlevnadsundervisningen var bland annat befruktning, puberteten, graviditet,
könssjukdomar, preventivmedel, kondomanvändning och risker med sex. Generellt vill jag
påstå att elevernas åsikter stämmer bra överrens med styrdokumenten när det gäller sex- och
samlevnadsundervisningen. Det går att hitta stöd för många av de områden som eleverna
tycker är viktiga i kursplanerna.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Sinnerstedt, Sofia
Keywords
sex- och samlevnadsundervisning
elevers tankar oc
Language
sv