• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur viktigt är det med preventivmedel egentligen? - En enkätundersökning om elevers åsikter om innehållet i sex- och samlevnadsundervisningen

Sammanfattning
Detta examensarbete ämnar undersöka hur väl gymnasieelevers åsikter om sex- och samlevnadsundervisningen stämmer med gymnasie- och grundskolans kursplaner. Dessutom undersöks hur viktigt eleverna tycker att vissa områden är att ta upp i sex- och samlevnadsundervisningen samt vilka områden de tycker ha tagits upp mest i sex- och samlevnadsundervisningen. Syfte med examensarbetet är att, utifrån undersökningen, kunna integrera resultaten i undervisningen. Studien är en kvantitativ enkätundersökning genomförd på ett samhällsprogram på en gymnasieskola i en kranskommun till Göteborg. Totalt svarade 75 elever i årskurs 1, årskurs och årskurs 3 på enkäten. Resultaten visar att de flesta elever tycker att de flesta områden som togs upp i enkäten var åtminstone ganska viktiga att ta upp i sex- och samlevnadsundervisningen. De områden som eleverna tyckte var viktigast var abort, preventivmedel, kondomanvändning, risker med att ha sex, könssjukdomar, HIV/AIDS och våldtäkt/sexuella övergrepp. De områden som eleverna tyckte var minst viktiga att ta upp i sex- och samlevnadsundervisningen var olika benämningar på könsorgan, manlig omskärelse, hur ett förhållande fungerar, kvinnlig könsstympning, transpersoner och pornografi. Områden som eleverna tyckte tog stor plats i sex- och samlevnadsundervisningen var bland annat befruktning, puberteten, graviditet, könssjukdomar, preventivmedel, kondomanvändning och risker med sex. Generellt vill jag påstå att elevernas åsikter stämmer bra överrens med styrdokumenten när det gäller sex- och samlevnadsundervisningen. Det går att hitta stöd för många av de områden som eleverna tycker är viktiga i kursplanerna. 1  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29846
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29846_1.pdf (323.9Kb)
Datum
2012
Författare
Sinnerstedt, Sofia
Nyckelord
sex- och samlevnadsundervisning
elevers tankar oc
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV