• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förväntningars betydelse för elevers resultat i matematik

Sammanfattning
Syfte Syftet med studien är att undersöka om nivåmarkeringar av uppgifter på prov påverkar elevernas förväntningar på att klara av dem och om detta i sin tur leder till att de presterar sämre. Teori Studien byggs på attributionsteori, delar ur social kognitiv teori – med tyngdpunkt på self- efficacy, och ett sociokulturellt perspektiv. De används för att beskriva vad som påverkar elevers handlingar då de konfronteras med en uppgift. Metod För att undersöka effekten av förväntningar gjordes ett experiment där kontexten kring fyra matematiska uppgifter ändrades för att få dem att verka lättare alternativt svårare. En grupp elever fick två uppgifter markerade som G och två som MVG och en annan gruppen fick uppgifterna markerade tvärt om. Resultat och slutsats Lågpresterande elever påverkades i hög grad av de olika kontexterna. I tre av fyra uppgifter presterade de bättre då uppgiften uppfattades som enkel. Även i tre av fyra uppgifter påverkades tjejer mer än killar i den lågpresterande gruppen. I uppgiften innehållande variablerna x och y påverkade den kontextuella förändringen eleverna särdeles mycket.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29848
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29848_1.pdf (1.216Mb)
Datum
2012
Författare
Karlsson, Stefan
Nyckelord
Förväntningar
förväntan om framgång
self-efficac
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV