• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbar utveckling är allt

Abstract
I skolan idag har begreppen hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling fått allt större utrymme och i denna uppsats har jag haft avsikten att undersöka hur väl kunskaperna bland verksamma i gymnasiesk gymnasieskolvärlden överensstämmer med den forskning som finns runt dessa begrepp. För att få svar på det första undersökningsområdet intervjuades fem stycken personer aktiva inom hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling samt med kopplingar till gymnasieskolvärlden. I teoriavsnittet sieskolvärlden. presenterades att flertal perspektiv och problematiseringar av begreppet lärande för hållbar utveckling dels i utveckling, sina beståndsdelar och dels som helhet. Konstruktivism, sociokulturell teori och transformativt lärande presenterades som aktuella kunskaps och lärandeteorier och begreppet hållbar utveckling presenterades och erades kunskaps- problematiserades. Efter teoriavsnittet presenterades de kategoriserade urvalen ur de tidigare nämnda intervjuerna. Dessa pekade på stora likheter mellan respondenternas syn på begreppen och den forskning som finns kring dem. Svaret på min frågeställning kan med andra ord ses som ett positivt sådant, frågan är dock vad det beror på och om det egentligen säger någonting generellt om hur hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling behandlas på ligen gymnasienivå i Sverige. I vilket fall som helst är uppsatsen en källa att ösa ur och inspireras av ifall man som lärare vill arbeta mer med ett lärande för hållbar utveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29851
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29851_1.pdf (538.5Kb)
Date
2012
Author
Bard, Johan
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV