Hållbar utveckling är allt
Sammanfattning
I skolan idag har begreppen hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling fått allt större utrymme och i
denna uppsats har jag haft avsikten att undersöka hur väl kunskaperna bland verksamma i gymnasiesk
gymnasieskolvärlden
överensstämmer med den forskning som finns runt dessa begrepp.
För att få svar på det första undersökningsområdet intervjuades fem stycken personer aktiva inom hållbar
utveckling och lärande för hållbar utveckling samt med kopplingar till gymnasieskolvärlden. I teoriavsnittet
sieskolvärlden.
presenterades att flertal perspektiv och problematiseringar av begreppet lärande för hållbar utveckling dels i
utveckling,
sina beståndsdelar och dels som helhet. Konstruktivism, sociokulturell teori och transformativt lärande
presenterades som aktuella kunskaps och lärandeteorier och begreppet hållbar utveckling presenterades och
erades kunskaps-
problematiserades.
Efter teoriavsnittet presenterades de kategoriserade urvalen ur de tidigare nämnda intervjuerna. Dessa pekade på
stora likheter mellan respondenternas syn på begreppen och den forskning som finns kring dem. Svaret på min
frågeställning kan med andra ord ses som ett positivt sådant, frågan är dock vad det beror på och om det
egentligen säger någonting generellt om hur hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling behandlas på
ligen
gymnasienivå i Sverige. I vilket fall som helst är uppsatsen en källa att ösa ur och inspireras av ifall man som
lärare vill arbeta mer med ett lärande för hållbar utveckling.
Examinationsnivå
Student essay