• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läromedel för kursplanens uppfyllande – en enkätstudie om läromedel i fysik på mellanstadiet

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte Uppsatsens övergripande syfte var att ta reda på om innehållet i de läromedel i fysik som används på mellanstadiet är adekvata utifrån den nya kursplanen i Lgr 11. Ett delsyfte är också att kartlägga i vilken omfattning dessa läromedel används. Huvudfråga Hur väl motsvarar innehåll i befintliga läromedel kunskapskrav och centralt innehåll för årskurs 4-6 i den nya kursplanen för fysik? Metod och material För att besvara uppsatsens huvudfrågeställning har jag analyserat vad som skiljer kursplanen i fysik i Lgr 11 från den i Lpo 94. Därefter har en enkätstudie genomförts för att ta reda på vad lärare som undervisar i fysik på mellanstadiet anser om läromedlens innehåll. Läromedel i uppsatsen avser främst läroböcker med tillhörande material. Resultat De områden som nu tillskrivs en större vikt på mellanstadiet jämfört med den tidigare läroplanen är energi och rörelse. Kartläggningen av läromedelsanvändningen visar att de flesta lärare som undervisar i fysik på mellanstadiet inte baserar sin undervisning på läromedel i hög grad. Av enkätundersökningen framkommer att en betydande del av lärarna inte anser läromedlens innehåll om dessa områden tillräckligt bra. Därmed kan inte befintligt läromedel vara helt adekvat utifrån den nya kursplanen i fysik. Läromedel måste därför kompletteras med annat material i undervisningen. Betydelse för läraryrket Att analysera vilka läromedel och arbetsmetoder som ska användas för att eleverna ska uppnå de kunskapskrav som ställs i kursplanen är centralt för läraren. Studien visar att användande av läromedel inte kan ses som en garanti för att elever uppnår det mål som finns i läroplanen. Den något negativa bild som formas efter lärarnas åsikter om läromedels innehåll skulle eventuellt kunna ge upphov till nya läroböcker.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29852
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29852_1.pdf (553.3Kb)
Datum
2012
Författare
Benkel, Ida
Nyckelord
Läromedel
fysik
kursplan
Lgr 11
Lpo 94
mellan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV