• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Då kör jag bara 1 – 8 och det är 7” – En studie om orsaker till vanliga misstag inom matematik.

Sammanfattning
Sammanfattning: Studien belyser hinder inom matematik, där vi möter elever med olika beräkningsmisstag gällande addition och subtraktion. Vårt syfte med undersökningen är att ta reda på orsaker till vanliga misstag. Ett av misstagen som vi belyser i vår frågeställning är talsortsvis beräkning inom subtraktion. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med tio elever i olika årskurser. Eleverna har blivit utvalda av sina respektive lärare då de har svagheter inom matematik. Vi har fått möjlighet att ta del av deras tankegångar kring olika beräkningsstrategier, vilket har skett genom olika matematikuppgifter. Resultaten är sammanställda i en tabell som visas i studien. Under avsnittet tidigare forskning belyser vi sambandet mellan arbetsminnets olika funktioner och de strategier som eleverna använder när de räknar. Resultatet visar på att eleverna har kännedom om en del strategier men tillämpar dem på ett inkorrekt sätt. Det är viktigt att eleverna i skolan får en korrekt introducering tidigt inom olika beräkningsstrategier för att upptäcka om eleverna tillämpar strategin på ett inkorrekt sätt. Då studien tar uttryck i en fenomenografisk teoriram innebär detta elevers sätt att pröva innehållet i olika beräkningsstrategier.  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29853
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29853_1.pdf (150.8Kb)
Datum
2012
Författare
Lomfors Naess, Therese
Hubanic, Edita
Nyckelord
Matematiska misstag
beräkningsstrategier
arbetsm
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV