Show simple item record

dc.contributor.authorGårdstam, Andreassv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29856
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare erfar kollegiala konflikter ställt i relation till en skolutveckling som ställer högre krav på samarbete. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fem frågeställningar: - Hur erfar lärare begreppet konflikt? - Vad upplever lärare som utmärkande i konflikter mellan lärare? - Hur upplever lärare att de påverkas av konflikter mellan kollegor? - Vad upplever lärare som svårigheter i konflikter mellan lärare? - Upplever lärare något lärande i samband med konflikter och i så fall på vilket sätt? Metod En kvalitativ metod i form av intervjuer användes och totalt intervjuades 8 lärare med variation på kön, ålder och verksamhetsområde. Resultat Undersökningen visar på ett skilt fokus i hur lärare erfar begreppet konflikt. Fokus varierar mellan hanterandet, känslan samt oenigheten i konflikten. Konkreta konfliktfrågor som återkommer är hur lärare förhåller sig till förtroendetiden, hur gemensamma ordningsregler skapas och åtföljs samt hur det pedagogiska arbetet ska genomföras. Lärarrollen upplevs ha stark koppling till personlig identitet vilket gör att kollegiala konflikter bland lärare upplevs ha en potential att bli allvarliga. Det som lärarna i övrigt upplever som svårigheter i konflikter är dels att hantera den ilska eller rädsla de själva bär på dels att genuint förstå den andre och att ta hänsyn till den andres identitet. Vad gäller lärande i konflikter så visar studien på att det kan uppstå lärande i konflikter men att det inte sker med nödvändighet. Relevans för läraryrket Studien visar på att lärare upplever kollegiala konflikter som något som kan ha både positiv och negativ inverkan på skolan som arbetsplats och lärarna som individer. Detta gör att studien styrker bilden av att ett medvetet arbete kring konflikthantering i kollegiala konflikter är att eftersträva. Detta för att i största möjliga mån påverka konfliktförlopp att röra sig i konstruktiva banor vilket i sin tur kan leda till lärande, utveckling och bättre arbetsmiljö.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKollegiala konfliktersv
dc.subjectkonfliktstilarsv
dc.subjectkonfliktsv
dc.subjectlsv
dc.titleKonflikter – Hinder eller möjlighet till lärande?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record