Konflikter – Hinder eller möjlighet till lärande?
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syfte
Studiens syfte var att undersöka hur lärare erfar kollegiala konflikter ställt i relation till en skolutveckling som
ställer högre krav på samarbete. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fem
frågeställningar:
- Hur erfar lärare begreppet konflikt?
- Vad upplever lärare som utmärkande i konflikter mellan lärare?
- Hur upplever lärare att de påverkas av konflikter mellan kollegor?
- Vad upplever lärare som svårigheter i konflikter mellan lärare?
- Upplever lärare något lärande i samband med konflikter och i så fall på vilket sätt?
Metod
En kvalitativ metod i form av intervjuer användes och totalt intervjuades 8 lärare med variation på kön, ålder och
verksamhetsområde.
Resultat
Undersökningen visar på ett skilt fokus i hur lärare erfar begreppet konflikt. Fokus varierar mellan hanterandet,
känslan samt oenigheten i konflikten. Konkreta konfliktfrågor som återkommer är hur lärare förhåller sig till
förtroendetiden, hur gemensamma ordningsregler skapas och åtföljs samt hur det pedagogiska arbetet ska
genomföras. Lärarrollen upplevs ha stark koppling till personlig identitet vilket gör att kollegiala konflikter
bland lärare upplevs ha en potential att bli allvarliga. Det som lärarna i övrigt upplever som svårigheter i
konflikter är dels att hantera den ilska eller rädsla de själva bär på dels att genuint förstå den andre och att ta
hänsyn till den andres identitet. Vad gäller lärande i konflikter så visar studien på att det kan uppstå lärande i
konflikter men att det inte sker med nödvändighet.
Relevans för läraryrket
Studien visar på att lärare upplever kollegiala konflikter som något som kan ha både positiv och negativ inverkan
på skolan som arbetsplats och lärarna som individer. Detta gör att studien styrker bilden av att ett medvetet
arbete kring konflikthantering i kollegiala konflikter är att eftersträva. Detta för att i största möjliga mån påverka
konfliktförlopp att röra sig i konstruktiva banor vilket i sin tur kan leda till lärande, utveckling och bättre
arbetsmiljö.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Gårdstam, Andreas
Nyckelord
Kollegiala konflikter
konfliktstilar
konflikt
l
Språk
sv