• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers resonemang om undervisning av nyanlända elever

Abstract
Syfte Syftet med denna studie var att ta reda på lärares uppfattningar om undervisning för nyanlända elever dels i förberedelseklass och dels i ordinarie klass. Metod Den kvalitativa undersökningen gjordes på två olika skolor, förberedelseklass och ordinarie klass med fyra verksamma lärare med erfarenheter av undervisning för nyanlända elever. Genom de ostrukturerade intervjuerna med lärarna har jag studerat lärares uppfattningar om nyanlända elever både i förberedelseklass och i ordinarie klass. Svaren från intervjuerna analyserades ur ett relationellt perspektiv och ett kategoriskt perspektiv. Resultat Resultatet visade att lärare gör sitt bästa i alla situationer och strävar efter en inkluderad verksamhet. Dock ansåg alla att målen i undervisningen för nyanlända elever och rutinerna kring utslussning till ordinarie klass bör förbättras och tydliggöras.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29859
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29859_1.pdf (229.4Kb)
Date
2012
Author
Ahmad, Inje
Övrigt, Natur och matematik i barnens värld
Keywords
Nyanlända elever
förberedelseklass
ordinarie kla
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV