”KRAMAS ELLER PUSSAS, DET BRUKAR HJÄLPA” – En kvalitativ studie av hur barn och pedagoger i förskolan erfar försoning och begreppet förlåt.
Sammanfattning
Bakgrund
Utifrån Piagets syn på stadie- och mognadsteorier har flera forskare, bland andra Stern (Norell Beach, 1995),
nyanserat utvecklingsteorin och funnit att man föds med förutsättningar att utveckla empatisk förmåga. Den
empatiska förmågan utvecklar barnet sedan i relationer med omvärlden. Ljungberg (1998, i red. Wrangsjö) har
funnit att barn i samspelet med andra utvecklar försoningsbeteenden för att leken ska kunna fortgå och för att
bevara sammanhållningen i gruppen. I samvaron med andra barn har Sommer (005) genom observationer
funnit olika samvaromönster bland barnen som påverkar hur de samspelar med varandra.
Syfte
Syftet var att undersöka hur barn och pedagoger på förskolan erfar begreppet förlåt och försoning som ett led i
en konflikthanteringsprocess. Huvudfrågorna var: Hur erfar pedagoger att de hanterar försoningstillfällen barn
emellan? Hur hanterar pedagoger begreppet förlåt i konflikter barn emellan och hur reflekterar de kring
användningen av begreppet? Hur erfar barn försoningstillfällen samt användningen och innebörden av begreppet
förlåt?
Metod
Denna kvalitativa studie bygger på en hermeneutisk (tolkande) ansats. Pedagoger har intervjuats enskilt och barn
i grupper om två och två. Barnintervjuerna utgick från en gestaltning med handdockor som rörde en
konfliktsituation för att ge barnen samma utgångspunkt.
Resultat
I resultatet som analyserats efter en hermeneutisk ansats visade sig de vanligaste aspekterna vara att både barn
och pedagoger erfar att barn ser sin egen del i konflikten, barn kan ta den andres perspektiv, barn förstår att de
gjort fel och att barn förstår ”att göra förlåt”. Barnen visade kompetens att välja andra försoningsbeteenden än att
använda förlåt som ett lösenord för försoning.
Betydelse för läraryrket
Det är viktigt att synliggöra de olika sätt barngruppen erfar konflikthantering (William, 006). Genom att
erbjuda dem konkreta upplevelser, till exempel genom gestaltning kan man göra barnen medvetna om gruppens
kunskaper och genom det få chans att lära av varandra.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Backlund, Sofie
Forsling, Madeleine
Nyckelord
försoning
förlåt
konflikthantering
empati
vuxe
Språk
sv