dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka nyutexaminerade lärares syn på sitt ledarskap i relation till sin nya
yrkesroll och i relation till den utbildning de gått samt att relatera lärarnas uppfattningar med vad som återfinns i
tillämpliga styrdokument och teorier om ledarskap. Frågeställningen belyser hur lärare erfar sitt ledarskap i
relation till vad de erfar att de fick lära sig i sin utbildning och vad de anser sig behöva i verksamheten?
Detta ställs i relation dels till läroplanen, Lgr11, samt kursplaner ur det allmänna utbildningsområdet, AUO, som
ingår i lärarprogrammet LP01.
Uppsatsen utgår från en kvalitativ forskningsansats med en halvstrukturerad livsvärldsintervju som metod.
Resultatet visar att de nyutexaminerade lärarna som intervjuats upplever att de inte fått tillräckligt med
utbildning i ledarskap under lärarutbildningen. Det innehåll i kursplanerna för AUO som behandlar ledarskap
förefaller inte ha levt upp till vad lärarna anser sig behöva väl ute i verksamheten. Resultatet visar även att de
nyutexaminerade lärarna till stor del grundar sitt ledarskap på tidigare erfarenhet och sin personlighet, i brist på
kunskap från lärarutbildningen. Lärarna tenderar att ge uttryck för att använda sig av en auktoritär ledarstil, även
om de känner att den inte är legitim -trots att det finns stöd för den både i Lgr 11 och i teorier om ledarskap.
Detta kan bero på att olika ledarstilar och ledaregenskaper inte har belysts tillräckligt i AUO-kurserna.
Kursplanerna i sig ger inte uttryck för någon typ av ledarstil till skillnad från Lgr 11 som ger stöd både för en
auktoritär ledarstil och en demokratisk ledarstil.
Det är relevant att en utvärdering av nyutexaminerade lärares syn på den utbildning de fått görs så att
lärarutbildningen kan ligga i fas med de krav som ställs i den faktiska verksamheten. | sv |