• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vadå ledarskap? En kvalitativ studie nyutexaminerade lärares syn på ledarskap.

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka nyutexaminerade lärares syn på sitt ledarskap i relation till sin nya yrkesroll och i relation till den utbildning de gått samt att relatera lärarnas uppfattningar med vad som återfinns i tillämpliga styrdokument och teorier om ledarskap. Frågeställningen belyser hur lärare erfar sitt ledarskap i relation till vad de erfar att de fick lära sig i sin utbildning och vad de anser sig behöva i verksamheten? Detta ställs i relation dels till läroplanen, Lgr11, samt kursplaner ur det allmänna utbildningsområdet, AUO, som ingår i lärarprogrammet LP01. Uppsatsen utgår från en kvalitativ forskningsansats med en halvstrukturerad livsvärldsintervju som metod. Resultatet visar att de nyutexaminerade lärarna som intervjuats upplever att de inte fått tillräckligt med utbildning i ledarskap under lärarutbildningen. Det innehåll i kursplanerna för AUO som behandlar ledarskap förefaller inte ha levt upp till vad lärarna anser sig behöva väl ute i verksamheten. Resultatet visar även att de nyutexaminerade lärarna till stor del grundar sitt ledarskap på tidigare erfarenhet och sin personlighet, i brist på kunskap från lärarutbildningen. Lärarna tenderar att ge uttryck för att använda sig av en auktoritär ledarstil, även om de känner att den inte är legitim -trots att det finns stöd för den både i Lgr 11 och i teorier om ledarskap. Detta kan bero på att olika ledarstilar och ledaregenskaper inte har belysts tillräckligt i AUO-kurserna. Kursplanerna i sig ger inte uttryck för någon typ av ledarstil till skillnad från Lgr 11 som ger stöd både för en auktoritär ledarstil och en demokratisk ledarstil. Det är relevant att en utvärdering av nyutexaminerade lärares syn på den utbildning de fått görs så att lärarutbildningen kan ligga i fas med de krav som ställs i den faktiska verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29862
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29862_1.pdf (176.5Kb)
Datum
2012
Nyckelord
Ledarskap
lärarutbildning
nyutexaminerad
livsvä
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV