• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att möta socioemotionella svårigheter

Sammanfattning
Syfte: Vi har undersökt hur pedagoger säger sig tänka kring sitt arbete med barn/elever med socioemotionella svårigheter. Hur ser pedagogerna på dessa barn samt på sin egen roll och vad finns det för strategier för att underlätta för barn med socioemotionella svårigheter? Teori: Vi har valt att dela upp teorin i en litteraturgenomgång och en teoretisk ram. Litteraturgenomgången består av tidigare forskning och den teoretiska ramen använder vi oss av vid granskandet av vårt resultat. Metod: En kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer användes. Sex pedagoger intervjuades, tre förskollärare och tre lärare från skolans yngre åldrar, för att ta del av deras tankar och strategier. Resultat: Efter bearbetat intervjumaterial framkom det att pedagoger bör arbeta efter situation, individ och grupp samt få till en god samverkan mellan förskola/skola och hem för att få en hållbar skolsituation. Betydelse för läraryrket: Som pedagog är en av de viktigaste uppgifterna att kunna möta varje barn/elev utifrån dess behov och förutsättningar. Att ha kunskap om och förståelse för barnets svårigheter är viktigt att ha som grund för att kunna bemöta barnet med genomtänkta pedagogiska strategier.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29864
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29864_1.pdf (137.9Kb)
Datum
2012
Författare
Arkko, Maria
Vallström, Frida
Nyckelord
Socioemotionella svårigheter
samspel
sociokultur
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV