Att möta socioemotionella svårigheter
Sammanfattning
Syfte:
Vi har undersökt hur pedagoger säger sig tänka kring sitt arbete med barn/elever med
socioemotionella svårigheter. Hur ser pedagogerna på dessa barn samt på sin egen roll och
vad finns det för strategier för att underlätta för barn med socioemotionella svårigheter?
Teori:
Vi har valt att dela upp teorin i en litteraturgenomgång och en teoretisk ram.
Litteraturgenomgången består av tidigare forskning och den teoretiska ramen använder vi oss
av vid granskandet av vårt resultat.
Metod:
En kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer användes. Sex pedagoger intervjuades,
tre förskollärare och tre lärare från skolans yngre åldrar, för att ta del av deras tankar och
strategier.
Resultat:
Efter bearbetat intervjumaterial framkom det att pedagoger bör arbeta efter situation, individ
och grupp samt få till en god samverkan mellan förskola/skola och hem för att få en hållbar
skolsituation.
Betydelse för läraryrket:
Som pedagog är en av de viktigaste uppgifterna att kunna möta varje barn/elev utifrån dess
behov och förutsättningar. Att ha kunskap om och förståelse för barnets svårigheter är viktigt
att ha som grund för att kunna bemöta barnet med genomtänkta pedagogiska strategier.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Arkko, Maria
Vallström, Frida
Nyckelord
Socioemotionella svårigheter
samspel
sociokultur
Språk
sv