• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dokumentation av elever i behov av särskilt stöd

Abstract
Sammanfattning: Syfte och problemformulering Syftet med studien är att på en utvald skola kartlägga hur samarbetet mellan lärare i förskoleklass och specialpedagoger ser ut, samt hur samarbetet dokumenteras. Jag har valt att tydliggöra syftet med studien utifrån tre frågeställningar. Preciserad frågeställning - Hur ser samarbetet mellan specialpedagog och lärare i förskoleklass ut? - Hur dokumenteras samarbetet mellan lärare i förskoleklass och specialpedagogen? - Hur används dokumentering? Studien har genomförts med kvalitativmetod som ansats. Studien är en fallstudie och omfattar halvstrukturerade respondent respektive informantintervjuer med fem lärare i förskoleklass, en rektor och en specialpedagog på en utvald skola. Samtliga intervjuer har spelats in med hjälp av teknisktutrustning och transkriberats ordagrant. Resultatet har analyserats utifrån frågeställningar och litteratur samt med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv då studiens intresse är att tolka lärare i förskoleklass uppfattningar om samarbete och dokumentation i samarbetet med specialpedagog. Resultatet kan sammanfattas med;  Lärare uppfattar att samarbetet med specialpedagog uppstår utifrån två perspektiv, när lärare själva tar kontakt samt när specialpedagog tar kontakt med lärare.  Det är främst specialpedagogen som skriftligt dokumenterar samarbetet mellan specialpedagog och lärare i förskoleklass.  Lärare använder dokumentation inom tre olika områden, i det egna arbetet, för elevens utveckling samt i samverkan med föräldrar. Studien bidrar till att skapa en uppfattning om hur lärare kan använda dokumentation som en arbetsmall i samband med elever i behov av stöd och kvalitetsarbete, där reflektion, uppföljning och utvärdering av verksamheten bör dokumenteras för att ge goda resultat.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29867
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29867_1.pdf (203.1Kb)
Date
2012
Author
Angberg Björdén, Amanda
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV