• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dokumentation av elever i behov av särskilt stöd

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte och problemformulering Syftet med studien är att på en utvald skola kartlägga hur samarbetet mellan lärare i förskoleklass och specialpedagoger ser ut, samt hur samarbetet dokumenteras. Jag har valt att tydliggöra syftet med studien utifrån tre frågeställningar. Preciserad frågeställning - Hur ser samarbetet mellan specialpedagog och lärare i förskoleklass ut? - Hur dokumenteras samarbetet mellan lärare i förskoleklass och specialpedagogen? - Hur används dokumentering? Studien har genomförts med kvalitativmetod som ansats. Studien är en fallstudie och omfattar halvstrukturerade respondent respektive informantintervjuer med fem lärare i förskoleklass, en rektor och en specialpedagog på en utvald skola. Samtliga intervjuer har spelats in med hjälp av teknisktutrustning och transkriberats ordagrant. Resultatet har analyserats utifrån frågeställningar och litteratur samt med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv då studiens intresse är att tolka lärare i förskoleklass uppfattningar om samarbete och dokumentation i samarbetet med specialpedagog. Resultatet kan sammanfattas med;  Lärare uppfattar att samarbetet med specialpedagog uppstår utifrån två perspektiv, när lärare själva tar kontakt samt när specialpedagog tar kontakt med lärare.  Det är främst specialpedagogen som skriftligt dokumenterar samarbetet mellan specialpedagog och lärare i förskoleklass.  Lärare använder dokumentation inom tre olika områden, i det egna arbetet, för elevens utveckling samt i samverkan med föräldrar. Studien bidrar till att skapa en uppfattning om hur lärare kan använda dokumentation som en arbetsmall i samband med elever i behov av stöd och kvalitetsarbete, där reflektion, uppföljning och utvärdering av verksamheten bör dokumenteras för att ge goda resultat.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29867
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29867_1.pdf (203.1Kb)
Datum
2012
Författare
Angberg Björdén, Amanda
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV