Lika viktigt som att andas! En intervjustudie om matematiken i förskolan.
Abstract
Sammanfattning
Syftet med denna undersökning är att få ta del av hur pedagoger ser på ämnet matematik i
förskolan samt vilket arbetssätt de använder sig av. Jag använde mig av följande
frågeställningar: Hur beskriver pedagogerna sitt matematiska innehåll med barnen i
förskolan och vilka möjligheter och hinder kan de se i det matematiska arbetet i förskolan?
Jag valde att använda mig av en kvalitativ forskningsintervju som metod. Jag intervjuade fem
pedagoger, som alla var verksamma inom förskolan. Dessa pedagoger återfinns i en kommun
belägen nära en storstad på västkusten.
Jag fann att pedagogerna arbetade på snarlika sätt med matematiken på förskolan men de hade
olika synpunkter på anledningen till varför barnen i förskolan skulle lära sig matematik. Jag
fick också ta del av vilka möjligheter det finns med matematiken i förskolan samt vilka hinder
som kan förekomma i min framtid som pedagog.
Jag har med min studie fått nya kunskaper om hur man kan arbeta med matematiken för att
göra barnen medvetna om sina kunskaper inom ämnet. Jag har också fått tagit del av olika
metoder och idéer som jag kan använda mig av inom mitt framtida yrke. Genom att ta tillvara
på barnens intresse samt funderingar med mina ”matematikglasögon” kommer jag att kunna
utmana min framtida barngrupp i de matematiska målen som Läroplanen uppmanar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Marshall, Annette
Keywords
matematik
begrepp
pedagog
arbetssätt
metod
fö
Language
sv