• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lika viktigt som att andas! En intervjustudie om matematiken i förskolan.

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med denna undersökning är att få ta del av hur pedagoger ser på ämnet matematik i förskolan samt vilket arbetssätt de använder sig av. Jag använde mig av följande frågeställningar: Hur beskriver pedagogerna sitt matematiska innehåll med barnen i förskolan och vilka möjligheter och hinder kan de se i det matematiska arbetet i förskolan? Jag valde att använda mig av en kvalitativ forskningsintervju som metod. Jag intervjuade fem pedagoger, som alla var verksamma inom förskolan. Dessa pedagoger återfinns i en kommun belägen nära en storstad på västkusten. Jag fann att pedagogerna arbetade på snarlika sätt med matematiken på förskolan men de hade olika synpunkter på anledningen till varför barnen i förskolan skulle lära sig matematik. Jag fick också ta del av vilka möjligheter det finns med matematiken i förskolan samt vilka hinder som kan förekomma i min framtid som pedagog. Jag har med min studie fått nya kunskaper om hur man kan arbeta med matematiken för att göra barnen medvetna om sina kunskaper inom ämnet. Jag har också fått tagit del av olika metoder och idéer som jag kan använda mig av inom mitt framtida yrke. Genom att ta tillvara på barnens intresse samt funderingar med mina ”matematikglasögon” kommer jag att kunna utmana min framtida barngrupp i de matematiska målen som Läroplanen uppmanar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29869
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29869_1.pdf (173.0Kb)
Datum
2012
Författare
Marshall, Annette
Nyckelord
matematik
begrepp
pedagog
arbetssätt
metod
fö
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV